Globalization, globalization - De eerste lessen - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Lilian Vries - WaarBenJij.nu Globalization, globalization - De eerste lessen - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Lilian Vries - WaarBenJij.nu

Globalization, globalization - De eerste lessen

Blijf op de hoogte en volg Lilian

15 September 2012 | Finland, Jyväskylä

Huomenta! (Goedemorgen!)

Het is nog vroeg. Vandaag gaat het beginnen. Studeren. Helaas! Nee, het zijn allemaal wel interessante vakken! Alleen is er een professor bij die behoorlijk chaotisch is, waardoor het vak ook wat chaotisch lijkt :-)

Deze week kwam ik erachter dat ik eigenlijk gewoon het 'Living with Globalization' programma volg, dat houdt in dat de vakken als hoofdthema globalisering hebben en dat de verschillende vakken raakvlakken hebben. Mocht ik dit programma met succes afronden (help) dan krijg ik een certificaat. Zou leuk zijn!

Maar oef, dat valt nog niet mee zeg. De eerste periode volg ik drie globaliseringsvakken en de survival Finnish course. Voor Fins moeten we echt weer woordjes stampen, dat is lang geleden! Maar wel leuk om wat basis Fins te kennen. Daarnaast de vakken Sociology of globalization, Living with globalization (seminars) en Perspectives of the Finnish Society in interconnected world. En nu komt het, hoe ronden we deze vakken met succes af? Survival Finnish > Examen, Sociology of Globalization > Presentatie, samenvatting en groot essay, Living with globalization > Groot essay en presentatie daarvan, Finnish society > 'Learning log' en groot essay. En dat ook nog allemaal in het Engels... Dus, ik vind het heel spannend! Help? :-)

Oh en hier hebben we veel meer contacturen dan in Maastricht. Dat is ook niet zo heel moeilijk (in Maastricht gemiddeld zo'n 6-8 uur per week), maar wel even wennen hoor.

Maar naast studeren en vrezen voor examens en essays hebben we ook leuke dingen gedaan! Dinsdagavond was er bijvoorbeeld de ESN Kick Off Party in de club BRA. M'n huisgenootjes en ik gingen eerst naar het J-gebouw (tegenover ons M-gebouw) en daar hebben we gezellig onze zelfgebakken chocoladecake gegeten, wat gedronken ;-), en veel gelachen met veel Spanjaarden, wat Duitsers, mensen uit Litouwen en Marsha (uit Nederland). Daarna naar het feestje! Was erg gezellig! Langzaam ontpop ik tot een gigantisch feestbeest! Rawrrrr. Nee, dat valt wel mee natuurlijk :-)

Woensdag gelukkig vrij, zodat we wat langer konden slapen. 'S middags gezellig lunchen en donderdag twee lange college's. Donderdagavond vond de 'pre-party' plaats in ons appartement, ja, een groot deel van de groep ging weer naar BRA! Dit keer bleef ik thuis, maar de pre-party was wederom gezellig (dit keer met zelfgemaakte zoete cake! Julia, m'n huisgenootje, kan goed bakken).

Gisteren eerst het vavk Finnish Society gehad. Erg leuk vak! We leren over de Finse cultuur, hun veranderende welvaartsstaat en hun belangrijkste industrieën (hout natuurlijk en de ICT wereld). Heel interessant. Daarna weer samen geluncht op de uni (voor €2,70 heb je echt een goede lunch), met de tutorgroep, maar dan zonder tutor, en daarna de stad in. Want vandaag is het house-warmings feestje van Ilona (tutor) en het thema is 'Beauty and the Beast'. Dus sommigen moesten nog hun vampiertanden halen of grote nepwimpers. Ik heb rode glitters gekocht voor rouge op m'n wangen haha.

'S middags gingen we dan eindelijk naar The Old Water Tower. Dat zouden we vorige week doen maar toen regende het zo hard. Nu was het weer beter, zodat we de toren op konden en een prachtig uitzicht hadden over Jyväskylä en de verschillende meren. Nu nog een heel groen land, maar je ziet dat de blaadjes met de dag geler, oranjer, of roder worden. De herfst is echt begonnen, met zo'n 13-16 graden overdag, harde wind en vrij veel regen.

Vanmiddag gaan we naar de finale van de Finse (vrouwelijke) baseballteams kijken. Als Jyväskylä wint is er dus een groot feest! Schijnt, niemand weet echt zeker wat we nu kunnen verwachten, haha. Maar het is gratis (en het drinken ook), dus ja, dan maakt de rest niet zo veel uit hè (wat denk ik al als een feestbeest! :D).

Vanavond het kostuumfeestje bij Ilona en daarna uit. Ach, het is allemaal één groot feest. Nee, dat lijkt maar zo! Want er moet genoeg gebeuren dit weekend. Vandaar mijn vroege blog, zodat ik (nadat ik lang genoeg geSOG(Studie Ontwijkend Gedrag)d heb, met het studeren kan beginnen!

Hyvää viikonloppua! (Fijn weekend!)

Lilian


  • 15 September 2012 - 09:19

    Paps:

    Hallo Liel,

    Wat weer ontzettend leuk om de blog te lezen. Zit nu op Schiphol vlak voor mijn vertrek naar Houston. Nog 9 uurtjes en dan zitten wij wel heel erg ver van elkaar vandaan. Maar gelukkig is er whatsapp en E-mail en kunnen we contact houden. Ik ben blij dat je het. Zo naar je zin hebt. Heel veel succes met het studeren dit weekend. Je kan het!

    Een dikke knuffel van je vader! We houden contact!
    Ik hoop dat mam snel een ticket kan boeken. Ze ziet er zo naar uit! En oh ja .... Mijn koffer was 23.8 kg!!! Oef......

  • 15 September 2012 - 18:37

    Daan:

    Rawr, part animal! Leuke blog!
    Ik hou ervan om je verslagen te lezen. Ben trots op je!

    Kusjes Daan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Lilian

Päivää! Eindelijk gaat lielie naar Scandinavië! Van september tot en met kerst in december ga ik in Finland studeren, in Jyväskylä, Centraal-Finland. In dit (dag)boek zal ik reisverslagen schrijven, zodat iedereen een beetje op de hoogte blijft. Näkemiin!

Actief sinds 14 Juli 2012
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 19255

Voorgaande reizen:

03 September 2012 - 21 December 2012

Jyväskylä

Landen bezocht: