Waar ik ben? - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Lilian Vries - WaarBenJij.nu Waar ik ben? - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Lilian Vries - WaarBenJij.nu

Waar ik ben?

Blijf op de hoogte en volg Lilian

09 September 2012 | Finland, Jyväskylä

Ja waar ben ik eigenlijk?

De afgelopen drie dagen heb ik de stad een beetje kunnen ontdekken! Vrijdagmiddag hebben we een nieuw lunchcafé geprobeerd (ik ken er nu drie en ze zijn allemaal goed) met de tutorgroep. Omdat de universiteit zo verspreid door de stad ligt zijn er veel verschillende eetgelegenheden. Voor €2,70 heb je dan een salade, hoofdgerecht (bijvoorbeeld spaghetti, lasagne of aardappels/rijst met groenten) en drinken. Dat zijn dan wel weer studentenprijzen!

Na de lunch zijn we de stad ingegaan en het is toch groter dan ik dacht! Er is eigenlijk maar één winkelstraat, genaamd 'Kauppakatu', maar aan die straat liggen 2 of 3 overdekte winkelcentra. Dus er zijn wel veel winkels, je ziet ze alleen niet :-)

Vrijdagavond wilde ik gaan slapen nadat ik met Daan geskyped had, maar Irene (m'n Spaanse huisgenootje) klopte op m'n deur en vroeg of ik mee ging naar het feestje. Ja, ja, ons appartement bevindt zich op de tweede verdieping van het M-gebouw, en dit is, zoals iedereen ook weet (!) het feestgebouw... Ik weet het nu zeker! Op de gangen en in enkele appartementen op de derde en vierde verdieping stonden veel mensen te drinken en te kletsen. Die avond heb ik me tussen de Spanjaarden gemengd (een raar idee, telkens denk ik: dit zijn niet mijn mensen? Daan hoort hier bij te staan!) en dat was gezellig. Ik ben blij dat ik ben gegaan, want slapen was toch niet gelukt. Slapen lukte trouwens ook niet om half 2. Toch ben ik een keer in slaap gevallen... Ondanks dat het feestje tot 04:00 uur heeft geduurd... Party building! Yes!

Zaterdagochtend gingen Julia, Hanna, Annaïk en ik naar een marktje bij Rentukka (Kortepohja). Een kleine markt waar families hun spullen verkopen. In Finland zijn tweedehandsspullen en tweedehandswinkels heel populair. Misschien omdat alles zo duur is? Op de markt heb ik wollen roze handschoenen gekocht! Deze zijn niet tweedehands, maar gebreid door een Fins vrouwtje. Ze zijn perfect voor deze tijd van het jaar :-) Oh en we hebben een schaar gekocht, die hadden Julia, Irene en ik niet meegebracht, en zat ook niet in de Survival Kit, dus ja, omdat een schaar wel handig is hebben we die tweedehands voor 1€ gekocht, haha.

's Middags zouden we met de tutorgroep naar de oude watertoren, aan de rand van de stad, maar omdat het heel erg hard regende ging het niet door. Nu gaan we komende week een keer. Het schijnt dat je vanaf daar een mooi uitzicht hebt over Jyväskylä. Ben benieuwd.

Vanochtend zijn Julia en ik naar de City Church geweest, de kerk midden in de stad. Uh ja, in het Fins he? Dus ik heb geen idee wat er allemaal verteld is (soms hoorde ik wat getallen voorbij komen, ik kan tellen tot 10 in het Fins!), maar omdat we een mooi liedboek hadden met slome liedereen konden we onze Finse uitspraak goed oefenen!

Vanmiddag ben ik de omgeving een beetje wezen ontdekken en heb ik wat foto's gemaakt (zie foto's :-). En tja, ik ben blij dat dit weekend een beetje rustig was, want morgen beginnen de lessen. Heel spannend! Ik hoop dat het gaat lukken. Eigenlijk heb ik alleen zin in Survival Finnish, en de rest... We zullen zien!

Verder heeft Daan gisteren wat foto's gestuurd van zijn nieuwe huisje in Emmen, en dat ziet er al goed uit! Fijn dat ik op die manier toch de verhuizing een beetje mee krijg (meekrijg? stom woord)!

Ten slotte ben ik vanaf nu te bereiken op dit (Finse) nummer: +358 449239228.

En dan zal ik nog wat foto's toevoegen van de stad en van m'n omgeving, want ik weet nu een beetje waar ik ben!

Lilian


  • 09 September 2012 - 16:44

    Joyce:

    Hee Lilian!

    Ondanks dat het al een tijdje geleden is dat ik je heb gezien, wil ik je toch laten weten dat het heel leuk is om zo te lezen wat studiegenootjes meemaken! Vind het zo leuk hoe en wat je schrijft, dus zeker de moeite om even een berichtje achter te laten en je een warm hartje toe te dragen!
    Ik wens je natuurlijk veel plezier en succes. Geniet van deze onvergetelijke ervaring; I'm hooked!

    Liefs!

  • 14 September 2012 - 17:51

    Viviënne:

    Hee Lilian!
    En hoe waren de eerste lessen geweest? Wat maak je al veel mee in de eerste weken!
    De foto's zien er leuk en erg mooi uit! Ik vertrek aankomende woensdag dus weet niet zeker of ik je waarbenjij.nu kan bijhouden, maar ik ga het zeker proberen!
    Heel veel plezier en succes gewenst daar!! (ook voor Daniel met de verhuizing!)
    Liefs Viviënne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Lilian

Päivää! Eindelijk gaat lielie naar Scandinavië! Van september tot en met kerst in december ga ik in Finland studeren, in Jyväskylä, Centraal-Finland. In dit (dag)boek zal ik reisverslagen schrijven, zodat iedereen een beetje op de hoogte blijft. Näkemiin!

Actief sinds 14 Juli 2012
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 19251

Voorgaande reizen:

03 September 2012 - 21 December 2012

Jyväskylä

Landen bezocht: