Smoky sauna! - De Finse cultuur - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Lilian Vries - WaarBenJij.nu Smoky sauna! - De Finse cultuur - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Lilian Vries - WaarBenJij.nu

Smoky sauna! - De Finse cultuur

Blijf op de hoogte en volg Lilian

07 September 2012 | Finland, Jyväskylä

Hier kan ik niet over zwijgen hoor! The Ultimate Sauna Experience! Ben enorm trots op mezelf en het was zo gaaf! Maar eerst maar eens wat feiten over Finland en wat dingen die mij afgelopen week zijn opgevallen in deze cultuur.

Finland bestaat voor 70% uit bomen en voor 10% uit water. Zoals ik al eerder schreef kan ik vanuit mijn raam twee van de 188.000 meren zien, haha, en gister hebben we zelfs in een van de 188.000 meren gezwommen... Oh, en het is hier één uur later dan in Nederland!

De mensen hier zijn individualistischer, meer op zichzelf, en het schijnt dan ook dat ze liever een paar goede vrienden hebben, dan heel veel oppervlakkige vriendschappen. Ze zijn wel heel behulpzaam! Al twee keer ben ik aangesproken door vreemden... Een keer toen ik de Agora-building zocht op de kaart, op de eerste dag. Een wat oudere man liep voorbij en vroeg iets in het Fins. Uh, sorry? Ah, of hij mij kon helpen. De Finnen kunnen allemaal goed Engels en deze man wees mij vriendelijk de weg. De tweede keer dat ik aangesproken werd was gisteren. We hadden in Kortepohja-village (een ander appartementencomplex) afgesproken, maar Sabine en Céline hadden een flat tire (lekke band). Juist, wat moest ik doen! Toen kwam er een man aangelopen, een echte Fin, een baard en ik geloof ook wat langer haar, en vroeg of ik 'lost' was? Uh, nee! Ik stond alleen te wachten op wat vrienden. Zag ik er zo verdwaald uit? :-)

Dan over gisteren! Voor het eerst in m'n leven naar de sauna! Vanaf de bewoonde wereld (Kortepohja) liepen we een lange onverharde weg door het bos, en daar waar het gegil vandaan kwam konden we stoppen. Rechts van ons wat kleine houtenhuisjes en een groot meer op de achtergrond. Omdat we nog wat vroeg waren (we hadden als groep een eigen tijd meegekregen / 20:00 uur) konden we eerst wat lekkere dingen eten, zoals snoepjes... chocolade... en broodjes. Maar ook mochten we saucijsjes bakken boven het vuur! Haha, dat was ook al zo leuk!

Daarna met te veel meiden in een houten huisje omkleden (we mochten wel zwemkleding aan :-), en hup snel de sauna in, want buiten is het overdag ongeveer 13-15 graden, en dus 's avonds nog iets koeler. Er waren twee sauna's, een normale en een 'smoky sauna'. Die laatste houdt in dat er in het houten huis een grote kachel staat met onderin hout, en daar bovenop grote stenen. Met een grote schep moesten we regelmatig water over de gloeiendhete stenen gooien, zodat de hitte met de damp verspreid wordt door de sauna. En het rook naar een soort houtkachel. Heel knus! En warm!

En toen we het echt heel heet hadden, was het tijd om in het meer te springen. Nouja, springen, heel voorzichtig, want brrr... Freeezing!!! Echt heel koud, maar zo'n gave ervaring!!!! Dit ritueel hebben we twee keer herhaald, sauna - meer, sauna - meer, sauna. En ik zou het zo weer doen!!! Hieronder staan wat foto's van de houten huisjes en het eten, foto's van in het meer komen later, die staan niet op mijn camera.

Daarna gingen we ons klaarmaken voor het openingsfeestje in één van de universiteitsgebouwen. Helaas viel dit feestje een beetje tegen. We kwamen om half twaalf/kwart voor twaalf denk ik (nadat we thuis wat Finlandia vodka hadden genomen - drank is hier onbetaalbaar, zelfs de 'studentvriendelijke' prijzen - zie foto's). Er was wat Finse live muziek, niet zo heel goed, daarna wat normale muziek, dat was prima, en daarna kwam een nieuwe Finse band. Er kwam een schedel op het podium te staan, wat bomen, wat takken en de jongens zagen er wat eng uit... Vooral één iemand die strak de zaal in keek, een banaan at zonder weg te kijken, en op één of andere manier z'n ogen wat vreemd omhoog draaide... Ik was weg! Heel vreemd waren ze, en hun muziek trouwens ook. Samen met een Nederlands meisje, Kirsten (van het vliegveld), naar huis gefietst - berg op - berg af. Op tijd thuis dus.

We gaan straks om 13:00 uur lunchen met onze tutorgroep, en daarna laat onze tutor (Ilona) ons wat leuke dingen van de stad zien. Vanavond weer een feestje, Stammtisch, hopen maar dat deze iets leuker wordt!

Voor degenen die om mijn adres gevraagd hebben, hier is het:

Lilian de Vries :-)
Roninmäentie 6 M 8 / c
40500 Jyväskylä
(Finland)

Hieronder weer wat nieuwe foto's!
Tot snel! Lilian

  • 07 September 2012 - 10:23

    Paps:

    Hallo Liel,

    Wat een ervaring! Dit moet je herhalen in de winter. Een gat in het ijs en hoppekee! Da's pas freezing!! Super meid om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Mis alleen wel de foto's. Staan niet op de site. Komen vast nog wel. Hopen dat mam je kan opzoeken. Ze kan niet wachten! Alleen nog de juiste aanbieding vinden.

    Nou we spreken,mailen, whatsappen etc. Dikke knuffel, paps

  • 07 September 2012 - 10:42

    Paps:

    Hoi Liel,

    Leuke foto's! Ryan Air € 64,00 retour via Bremen naar Tampere. We worden nu wel heel nieuwsgierig en stiekem een beetje jaloers. Vooral de braadworsten spreken mij wel aan. :-)

    Paps

  • 07 September 2012 - 11:09

    Je Daan:

    Whaaaa Liel! Fijn om zo vaak wat van je te lezen. Zoveel leuks, leuk!!!!! En de studentvriendelijke prijzen vallen inderdaad flink tegen.

    Nouja, even om je te laten weten dat ik ook hier lees, we houden contact!

    Kusjes!

  • 07 September 2012 - 13:15

    Hilda:

    Hoi Lilian,
    Wat leuk dat we al zoveel van je meekrijgen,je het het naar je zin zo te lezen en te.zien,Super!!
    We zijn druk aan het klusen,het wordt mooi hoor,we zullen binnenkort even wat foto`s sturen.
    liefs en hou ons op de hoogte.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxjes. ;-)

  • 07 September 2012 - 17:54

    Nathanja Holtrust:

    Geniet van de tijd daar, super om te kunnen lezen hoe het je vergaat! Ik blijf je volgen. Veel liefs Nathanja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Lilian

Päivää! Eindelijk gaat lielie naar Scandinavië! Van september tot en met kerst in december ga ik in Finland studeren, in Jyväskylä, Centraal-Finland. In dit (dag)boek zal ik reisverslagen schrijven, zodat iedereen een beetje op de hoogte blijft. Näkemiin!

Actief sinds 14 Juli 2012
Verslag gelezen: 785
Totaal aantal bezoekers 19255

Voorgaande reizen:

03 September 2012 - 21 December 2012

Jyväskylä

Landen bezocht: