Prachtig Fin- en Lapland! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Lilian Vries - WaarBenJij.nu Prachtig Fin- en Lapland! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Lilian Vries - WaarBenJij.nu

Prachtig Fin- en Lapland!

Blijf op de hoogte en volg Lilian

30 September 2012 | Finland, Jyväskylä

Moikka :-),

Wat is het hier mooooi! De herfst is op zijn hoogtepunt en de bomen hebben de meest prachtige kleuren. Het uitzicht vanuit m'n kamertje is nog nooit zo mooi geweest. Maar waarschijnlijk duurt dit niet zo lang meer, want de blaadjes vallen al van de bomen, de mindere leuke kant van de herfst. Ach, soms ook wel grappig. Als je op de fiets zit en er plakt zo'n blaadje op je jas... Hihi.

Waar was ik gebleven met mijn verhaal, oja, bij het bezoeken van een internationale kerk in Jyväskylä, samen met Julia. Tegen Daan grap ik vaak 'Op zoek naar God, in Finland, deel 2', deel 1 is dan de Finse stadskerk. We gingen dus zondagmiddag 23 september om 16 uur daarheen en tot mijn grote verbazing waren er maar 35 mensen? Deze gemeente was duidelijk het tegenovergestelde van de Finse stadskerk. Iedereen zo vrij! Praten, juichen, schreeuwen, zingen, bidden, alles door elkaar. Ik dacht, help, waar heb ik Julia mee naar toe genomen... De liedjes waren ouderwets leuk, moderne Engelse liedje, begeleid door piano, gitaar en cajon, met de tekst via overheadprojector :-). Toen na 1 uur en een kwartier de preek pas begon... zonk me de moed toch wel een beetje in de schoenen. Gelukkig duurde de preek niet zo lang en na twee uur was de dienst afgelopen. Tijd voor broodjes en thee, en gezellig gekletst met wat Afrikaanse meiden. We werden uitgenodigd voor de jongerendienst op woensdagavond. Julia en ik besloten te gaan.

Woensdagavond Op zoek naar God in Finland, deel 3, in de Siion Temppeli. Julia en ik op zoek naar koptelefoons voor de Engelse vertaling. Gevonden! En volgens mij waren we de enige twee met een koptelefoon op... van de 400 jongeren! Hetzelfde idee als de 'Base' in Emmen, maar dan groter. Zelfde soort muziek, maar dan in het Fins! Best leuk om in het Fins te zingen. Voor mensen die geïnteresseerd zijn in Finse worship, dit vind ik wel een leuk nummer:

http://www.youtube.com/watch?v=NwfD2cq1Nwc

Omdat het best uit te houden was in deze jongerendienst, ondanks dat de vertaling niet altijd even goed was (de zaal lacht, onze tolk ook! grap gemist), hebben Julia en ik besloten om vaker op de woensdagavond naar deze 'Tukikohta' jongerendienst te gaan.

Donderdagavond zijn we naar de Stammtisch party geweest in Rentukka in Kortepohja (de andere grote studentenwijk). Was wel gezellig! En vrijdag was ik onverwachts vrij omdat het college uitviel vanwege ziekte van de 'lecturer'. Konden we ons goed voorbereiden op de M-building party... Rustig aan gedaan die dag, energie bespaard, eigenlijk alleen boodschappen gedaan. Om 19 uur kwamen er wat meiden en hebben we samen gekookt. Spaghetti Bolognese! Omdat iedereen iets meebracht hadden we een mega gezonde saus, met o.a.: Verse tomaat, paprika, gourgette, aubergine, broccoli, prei, rode ui en champignons. Daarbij een salade. Voilá! Heerlijk!

Daarna een dress up pre-pre-party. Muziekje op, omkleden in het thema van 'Back to business' en niet te vergeten de make-up. Daarna druppelden de vrienden langzaam binnen, en vrienden van vrienden, en andere vrienden. Pre-party! Julia had weer eens een heerlijke chocolade-cake gebakken, wat een geweldig huisgenootje heb ik toch! Dit was veruit de beste tot nu toe. Toen we uiteindelijk rond 12 uur/half 1 ons appartement wilden verlaten om op de verschillende verdiepingen te gaan kijken, moesten we eerst wachten om überhaupt ons appartement uit te komen, file! File, file! Het trappenhuis BOMVOL mensen. In de rij naar boven, in de rij naar beneden, wachten, wachten. Toen we na 20 minuten 2 verdiepingen geklommen waren kon het feesten beginnen in het appartement met de DJ, maar de muziek was niet bijster interessant en oef, het is zo vol, in de gang, in de keuken, op het balkon! Toen maar naar de begane grond gegaan, poeh, al die mensen op de reis daar naar toe! Zo dichtbij en zo vol! Bah! De muziek op de bagane grond was beter, we konden een beetje dansen, maar ach, na een tijdje maar terug gegaan naar ons appartement. Gekletst tot 15:00 uur en toen dacht ik, ach, of ik nou hier zit of probeer te slapen, wat maakt dat nou voor verschil! Aangezien we om 11:00 uur zaterdagochtend naar de PANDA chocolade fabriek zouden gaan... Warempel! Van half 4 tot half 10 geslapen!

Voelde me best goed zaterdag (gisteren)! Met onze tutorgroep gingen we naar de PANDA chocolade fabriek. Panda is het bekende merk van de Finse chocolade. Helaas konden we niet ín de fabriek, maar wel ín de shop! O jee, te lekkere en te veel goedkope chocolade! Ze hebben hier ook drop met chocolade, en chips (bijvoorbeeld Bugles of Wokkels) met chocolade, zouden we in Nederland ook moeten hebben, smaakt namelijk verrassend lekker! Veeeel chocolade gekocht... Maar dat zijn natuurlijk vooral souvenirs... ;-)

Na de chocolade 'fabriek' gingen we gezellig thee drinken met een typisch Fins broodje in zo'n prachtig Scandinavisch huis! Daar heb ik altijd al van gedroomd... Zo knus! Ik ben nog steeds in Scandinavië!!!!

Ik voel dat deze blog een beetje langer wordt dan normaal, maar ik moet nog één ding vertellen! Of misschien twee, als ik mijn vorderingen in het studeren nog wil vermelden... Haha. DE REIS NAAR LAPLAND IS GEBOEKT!!!!! Ongelooflijk!!!! Zo lang getwijfeld... Iedereen zei, ja, daar moet je zeker heen gaan! Dat is zo mooi! Maar ik zat met mijn drukke schema van die week. Maar ach, boeie! Ik ga naar Lapland!!! We hebben al een schema gekregen van de week! Een hele week! Ik kan wel vast wat dingen verklappen die we gaan zien en beleven...

We gaan de ECHTE KERSTMAN ontmoeten!!!! In Santa Claus Village! En rendieren zien! En naar de Arctic Ocean in Noorwegen!!!!!!!!! En misschien zwemmen in de Arctic Ocean!!!!!! (Misschien niet, haha!) En een Husky Safari!!! Aaaaaaaaaaaah!!!!!!!! Zo leuk!!!!!!!!!!!!

En dan nu van de leuke dingen naar het studeren... Serieuze overgang, haha. Morgen de eerste presentatie. Besef me nu dat het mijn eerste presentatie in het Engels wordt. Spannend, maar komt goed. En zonder gekheid, vanaf nu is het toch meer studeren dan de afgelopen tijd. Essays schijven, en over twee weken m'n eerste examen van Fins! Maaaar, het is leuk! Het is allemaal zo ontzettend leuk!

Ik hoop dat de blog niet saai of te lang was.

En tot slot, op de foto's zie je Panda! En wat foto's van de prachtige natuur.

Hei hei ja hyvää viikonloppua (Doei en een fijn weekend!)!

Lilian

  • 30 September 2012 - 13:07

    Daan:

    Verre van saai Liel!!!
    Ja, je bent echt in Scandinavië!!
    Dat is hier duidelijk te merken, ik mis je!!

    Blijf leuke verhalen schrijven <3

  • 30 September 2012 - 17:56

    Ina:

    Lieve Lilian,
    Wat heb je dat weer leuk verteld..Geweldig dat je toch naar Lapland gaat!
    Ga vooral door met je zoektocht!
    Liefs, mam

  • 30 September 2012 - 18:10

    Ruben:

    leuk hoe je altijd zo vrolijk schrijft! :) ik ben jaloers op je reis naar lapland!
    dikke jooo van je ''veli'' (athans zegt google vertalen ;) !

  • 30 September 2012 - 22:24

    Nathanja:

    Hallo,
    Erg leuk om je verhalen te lezen en te horen wat je allemaal meemaakt. Ben jaloers op je Lapland, mijn droom ooit nog een keer.......ik zie de foto"s tegemoet straks. Liefs en studeer ze!

  • 01 Oktober 2012 - 09:51

    Johan:

    Hallo Liel,

    Heel veel succes vandaag met je presentatie! Ontzettend fijn elke keer weer om te horen dat je daar zo op je plek zit. Ik bied mij aan als reisleider voor de tocht naar Lapland. Geweldig dat je dit kan gaan doen.

    Dikke knuffel! Paps

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Lilian

Päivää! Eindelijk gaat lielie naar Scandinavië! Van september tot en met kerst in december ga ik in Finland studeren, in Jyväskylä, Centraal-Finland. In dit (dag)boek zal ik reisverslagen schrijven, zodat iedereen een beetje op de hoogte blijft. Näkemiin!

Actief sinds 14 Juli 2012
Verslag gelezen: 774
Totaal aantal bezoekers 19151

Voorgaande reizen:

03 September 2012 - 21 December 2012

Jyväskylä

Landen bezocht: